-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:35271 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:15

آيا پيامبري هم وجود دارد كه در رسالتش شكست خورده باشد؟
خير. همان گونه كه دشمني و كارشكني سيره ناپسند مشترك مخالفان همه پيامبران است، پيروزي پيامبران بر دشمن هم جزو سنّتها و احكام مشترك انبياست و هيچ پيامبري نيست كه شكست خورده باشد. البته سخن از شخص پيامبر نيست، زيرا همه انسانها از نظر بدن مادي، مرگ دارند و انبيا اگر شهيد هم نشوند، طبق جريان عادي بايد بميرند. اما هيچ پيامبري نيامد كه مكتب و شخصيت حقوقي او شكست بخورد.

در سوره غافر ميفرمايد: «انَّاَ لنَنَصْرُ رَسُلَنا وَ الذِّين امَنوا فِي الحَيوة الدُّنيا وَ يَومَ يَقُوم الاَشْهاد» غافر/51. ما انبيا و مؤمنان را در دنيا و قيامت ياري ميكنيم. بسياري از صاحبان مكتب آمدند وبساط مكتبشان بعد از مدّتي برچيده شد؛ اما هر پيغمبري كه مكتبي آورد، دين او بقا يافت. و امروزه بيشترين ملتها، شاگردان انبيايند. اعم از مسلمان، مسيحي، يهودي، و زرتشتي كه وجود خدا، وحي، قيامت و رسالت را قبول دارند. تنها برخي از گروهها هستند كه سخن انبيا را نميپذيرند و گرفتار مرامهاي الحاديند، كه اگر سرنيزهها را از روي سر آنها بردارند و پيام وحي به آنان برسد، آنان نيز حق را خواهند پذيرفت. بنابراين، هيچ پيامبري نيامد كه شكست بخورد و مكتبش برچيده شود؛ و اين امر از جانب خداوندي كه خود و رسولانش پيروزمند و غالبند، تثبيت شده است: (كَتَب اللهُ َلاَ غْلَبنَّ انَاَ وَرُسُلي) مجادله/21.

همان گونه كه خداوند واحد، قهار، غالب و فوق عباد است، انبيا هم در پرتو قهر و غلبه الهي هماره غالبند، و پيروزيشان در سايه ظفرمندي خداست. و همان گونه كه شكست خداوند محال است، هزيمت و شكست رسالت نيز مستحيل خواهد بود.

نظام كيهاني كه تابع علم و ربوبيت خداوند است، با غلبه حق بر باطل و پيروزي صدق بر كذب و ظفرمندي زيبا بر زشت و چيرگي معنا بر ماده تنظيم شده است.

هم وعيد دنيايي دامنگير دشمنان انبياست و هم وعيد اخروي. درباره وعيد اخروي آمده است كه وقتي عدهاي را به جهنم ميبرند، سرپرستان جهنم به آنان ميگويند: مگر انبيا و منذران الهي نيامدند وشما را از حق آگاه نكردند: (أَلَم يَأتِكم رُسُلٌ) انعام/13، (أَلَم يَأتِكم نَذيرٌ) ملك/8. آنان ميگويند: چرا، انبيا آمدند و حق را بيان و ما را انذاز كردند، ليكن شقاوت ما بر مسلط شد و هوسراني نگذاشت ما دعوت انبيا را بپذيريم وبه آن عمل كنيم: (غَلَبَت عَلَينا شِقْوتنا) مومنو ن/106. اما در مورد وعيد دنيوي، وقتي معجرهاي ظهور كرد و طاغيان در برابر آنان ايستادند، به حياتشان خاتمه داده ميشود و اين اصلي كلي است. خداي سبحان درباره قوم ثمود ميفرمايد: (فَدَمْدَمَ عَليهِمْ رَبُّهم بِذَنبِهمْ فَسَوّيها وَلا يَخافُ عُقْبها) شمس/14-15 ، يا درباره قوم عاد ميفرمايد: (سَخَّرها عَلَيهِمْ سَبْعَ لَيالِ وَ ثَمانِية اَيّام حُسُوماً فَتَري القَوْمَ فيها صَرعي) حاقه/7، يا درباره قوم نوح ميفرمايد: (أُغرقوا فأُدخلوا ناراً) نوح/25.

يا درباره فرعون و سپاهيانش ميفرمايد: (فَغَشَيهم مِنَ اليَّم ما غَشَيهم) طه/78، اصل كلي و سنّت قطعي درنبوّت عامه اين است كه اهل استكبار، بر اثر ايستادگي در برابر معجزات پيامبران، استحقاق و عيد دارند؛ هم وعيد دنيا و هم وعيد آخرت وسرانجام محكوم خواهند شد:(كُلُُّ كَذَّبِ الرُّسلَ فَحَقَّ وعيد) ق/14. نتيجه تحقّق وعيد خداوند، نيز پيروزي انبياست و از نشانههاي پيروزي پيامبران اين است كه هم اكنون انبيا چند ميليارد بشر روي زمين را اداره ميكنند، و سران استكبار با همه قدرت خود نتوانستهاند، بخش قابل ملاحظهاي از بشر را به سوي فكر الحادي دعوت كنند. اين سنت قطعي حق است، هم در دنيا و هم در آخرت، كه سپاه حق، پيروزند: اِنهم لَهُم المَنْصُورون وَ اِنَّ جُنْدَنا لَهُم الغالِبون صافات/172-173 ، اَنَّا لَنَنْصُر رُسُلنا و الَذَِّين امَنوا فِي الحَيوة الدُّنيا وَ يَوم يَقوُم الاَشْهاد يَوم لا يَنْفَع الظالِمِين مَعْذِرتُهم وَ لَهُم اللَّعنة وَ لَهُم سوُء الدّار) غافر/51-52.

: آية الله جوادي آملي
تفسير موضوعي قرآن ج 6 (سيرة پيامبران(ع) در قرآن)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.